کد خبر : 199879
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مرداد 1401 - 19:08

فلاش بک: دو دهه از خواندن اثر انگشت در دستگاه های تلفن همراه گذشت

فلاش بک: دو دهه از خواندن اثر انگشت در دستگاه های تلفن همراه گذشت

به گزارش خبر آخر و به نقل از gsmarena در اواخر سال ۲۰۰۰، توشیبا از لپ‌تاپ‌هایی با حسگر اثر انگشت رونمایی کرد که به ما اجازه می‌داد به‌جای حفظ کردن رمزهای عبور پیچیده، قفل دستگاه خود را با یک لمس انگشت باز کنیم. اولین گوشی هایی که دارای حسگر اثر انگشت روی آن بودند در

به گزارش خبر آخر و به نقل از gsmarena در اواخر سال ۲۰۰۰، توشیبا از لپ‌تاپ‌هایی با حسگر اثر انگشت رونمایی کرد که به ما اجازه می‌داد به‌جای حفظ کردن رمزهای عبور پیچیده، قفل دستگاه خود را با یک لمس انگشت باز کنیم.

اولین گوشی هایی که دارای حسگر اثر انگشت روی آن بودند در همان زمان ظاهر شدند. ما فکر می‌کنیم اولین نمونه Sagem MC 959 ID بود، اگرچه ظاهراً زیمنس در اوایل سال ۱۹۹۸ یک نمونه اولیه داشت.

Possibly the first phone with a fingerprint reader, the Sagem MC 959 ID

این به سرعت توسط برخی از PDA ها مورد استفاده قرار گرفت زیرا به عنوان یک ویژگی برای دستگاه های تجاری دیده می شد – در غیر این صورت چرا به امنیت اضافی نیاز دارید؟ از آن زمان به بعد، خوانندگان اثر انگشت در دستگاه های تلفن همراه گیر کردند، اما همچنان نادر بودند. این تا زمانی ادامه داشت که اپل آنها را وارد جریان اصلی کرد.

Touch ID arrived with the iPhone 5s

آیفون ۵s در سال ۲۰۱۳ با قابلیت جدیدی به نام «Touch ID» رونمایی شد. این یک حسگر اثر انگشت بود که در دکمه هوم قرار داشت و همچنان روی قاب زیر نمایشگر قرار داشت. در اوایل، خواننده به عنوان یک جایگزین سریعتر برای باز کردن رمز عبور استفاده می شد. مورد استفاده جدیدی یک سال بعد با آیفون ۶ و ۶ پلاس ظاهر شد که Apple Pay را معرفی کرد.

اپل نسل دوم تاچ آی‌دی سریع‌تر را با سری آیفون ۶ اس معرفی خواهد کرد. Touch ID هنوز در حال استفاده است، با دو دستگاه جدید در سال ۲۰۲۲ – iPhone SE (نسل سوم) و آخرین iPad Air – اما دیگر روش احراز هویت ترجیحی اپل نیست.

اپل ممکن است خواننده اثر انگشت را محبوب کرده باشد، اما در سال ۲۰۱۷ با آیفون X که خواننده را به نفع Face ID حذف کرد، از این ایده دور شد – با استفاده از یک سنسور نور ساختاریافته برای دریافت نقشه سه بعدی از چهره شما. سازندگان اندروید ایده‌های مشابهی را بازی می‌کنند، اما خواننده اثر انگشت همچنان در آن سمت از شکاف سیستم‌عامل برتری می‌کند.

طرف اندروید داستان شروع بدی داشت. برخی از تلفن های اولیه مانند Motorola Atrix (2011) و Galaxy S5 (2014) دارای خوانندگان اولیه بودند که از شما می خواستند انگشت خود را روی آنها بکشید. راه حل خازنی اپل بسیار بهتر بود – فقط دکمه را لمس کنید.

در نهایت، اندرویدها به خواننده نوع خازنی تغییر می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت مختلف در پشت یا کنار قرار می‌دهند (معمولاً با دکمه پاور ترکیب می‌شوند).

در نمایشگاه MWC شانگهای ۲۰۱۷، vivo نمونه اولیه تلفن همراه با حسگر اثرانگشت را به نمایش گذاشت که در زیر صفحه نمایشگر قرار داشت، چیزی که امروزه معمولاً به عنوان خواننده زیر نمایشگر شناخته می شود. ما این فرصت را داشتیم که خود دستگاه را آزمایش کنیم – به کار نیاز داشت، اما بسیار آینده نگرانه بود.

vivo به زودی اولین گوشی بازار انبوه را با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر – vivo X20 UD – عرضه کرد که به سرعت توسط X21 UD دنبال شد. در آن سال یک انفجار ناگهانی از تلفن های مجهز به خواننده UD رخ داد.

ما همچنین می خواهیم Huawei Mate RS Porsche Design را از این نسل برجسته کنیم. این گوشی نه تنها اولین گوشی هوآوی با خواننده UD است، بلکه در واقع دارای دو حسگر اثرانگشت است – یکی زیر نمایشگر و دیگری در پشت (این تنها یکی نیست). هر چه بیشتر، بهتر است، درست است؟

این روزها بیشتر اثر انگشت ها یا خازنی هستند (آنهایی که خواننده روی سطح قرار دارد، به عنوان مثال در پشت یا کناری) یا اپتیکال (زیر خوانندگان صفحه نمایش). اما نوع دیگری نیز وجود دارد.

در اوایل سال ۲۰۱۹ سامسونگ سری گلکسی اس ۱۰ را معرفی کرد که اولین گوشی‌هایی بودند که از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک بهره می‌بردند. اینها به همان اندازه ایمن تر تبلیغ می شدند که می توانستند انگشت شما را به صورت سه بعدی به جای دو بعدی (مانند خوانندگان نوری) “دیدن” کنند، که فریب دادن آنها را بسیار سخت تر می کرد. با این حال، برخی از محافظ‌های صفحه باعث می‌شوند که فرآیند خواندن با مشکل مواجه شود.

نسل دوم سنسور سونیک سه بعدی کوالکام مساحت بیشتری را پوشش می‌داد و سریع‌تر بود. حتی بهتر از آن، از تلفن های تاشو پشتیبانی می کرد. این امر Vivo X Fold را برای ما به ارمغان آورد که دارای خوانندگان زیر نمایشگر هم بر روی صفحه نمایش جلد خود و هم در صفحه نمایش داخلی تاشو است.

vivo Fold X with two ultrasonic under-display fingerprint readers

در سال‌های اخیر حرکت چندانی در حسگر اثر انگشت صورت نگرفته است. آنها حتی در دستگاه های نسبتا ارزان قیمت رایج شده اند، اما هیچ پیشرفت فنی عمده ای وجود نداشته است. سازندگان در تلاش هستند تا آنها را سریعتر و بزرگتر کنند تا استفاده از آنها راحت تر باشد، اما این به سختی انقلابی است.

در اوایل سال ۲۰۱۸، تلفن مفهومی vivo APEX دارای یک خواننده اثر انگشت بود که نیمی از صفحه نمایش آن را پوشانده بود – برای مشاهده عملکرد آن، ویدیوی دستی ما را ببینید. اندازه اضافی یک حالت کنجکاو را فعال می کند که در آن می توانید دو انگشت را به طور همزمان اسکن کنید، که امنیت بیشتری را ارائه می دهد. چیزی که در اوایل سال جاری با vivo X80 Pro به یک واقعیت در بازار انبوه تبدیل شد.

The vivo APEX concept phone had a massive fingerprint reader that covered almost half of the display

از آغاز فروتن تا یک ویژگی همه جا حاضر – خوانندگان اثر انگشت در طول دو دهه گذشته سفر زیادی داشته اند. آیا آنها به فرم نهایی خود رسیده اند و از این به بعد فقط پیشرفت های جزئی باقی مانده است؟ یا فکر می کنید هنوز امکان تغییر انقلابی مانند حرکت زیر نمایشگر وجود دارد؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

 لوله پلکسی

فیزیک یازدهم تجربی

پمپ بشکه کش

ظروف یکبارمصرف

امداد باتری ایرانخودرو

پراپ فرم

دمپایی عمده

خرید صندل عمده

استابلایزر سروو موتوری

فرکانس متر

چسباندن زيرنويس

یوتوفارکس

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک

خرید رپورتاژ ارزان

مکانیک سیار

خرید رپورتاژ آگهی