کد خبر : 205959
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آذر 1401 - 11:03

ارتباط بین مصرف کراتین و ریزش مو

ارتباط بین مصرف کراتین و ریزش مو

  کراتین یک مکمل پروتئینی معروف است که معمولا در بین ورزشکاران و به‌خصوص بدنسازان استفاده می‌شود. به طور قطع مصرف این مکمل در کنار فوایدی که دارد شامل عوارضی نیز خواهد بود که باید آن را جدی بگیرید. بر همین اساس امروزه شاهد آن هستیم که ارتباط نزدیکی بین ریزش مو و مصرف کراتین

 

کراتین یک مکمل پروتئینی معروف است که معمولا در بین ورزشکاران و به‌خصوص بدنسازان استفاده می‌شود. به طور قطع مصرف این مکمل در کنار فوایدی که دارد شامل عوارضی نیز خواهد بود که باید آن را جدی بگیرید. بر همین اساس امروزه شاهد آن هستیم که ارتباط نزدیکی بین ریزش مو و مصرف کراتین وجود دارد. برخی از محققان اعتقاد دارند که کراتین می‌تواند در افزایش ریزش مو نقش اساسی داشته باشد.

چطور ریزش مو به مصرف کراتین مرتبط می‌شود؟

فولیکول‌های مو برای اینکه حفظ شوند باید چرخه زندگی مشخصی را پشت سر بگذارند. به همین علت در یک وقت مشخص فولیکل‌ها به حالت استراحت می‌رسند که همراه با این مرحله ریزش مو به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. کراتین معمولا گیرنده‌های هورمونی که در داخل فولیکول‌های مو قرار دارد اتصال پیدا می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که رشد مو در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری اتفاق بیفتد. در نتیجه کیفیت موها نیز کاهش پیدا می‌کند که باید آن‌ها را تقویت کرد.

در این حالت معمولا موها نازک و کوتاه دیده می‌شوند که زیبایی اولیه خود را ندارند. معمولا در این شرایط تعداد موهای ریخته ‌شده از موارد جدید بیشتر می‌شود. در این شرایط شاهد آن خواهیم بود که فرد با مشکل کم‌پشتی مو یا در موارد شدید به کچلی دچار می‌شود. با توجه به عوارضی که در مصرف کراتین دیده می‌شود، حتما باید در هنگام استفاده از آن احتیاط‌های لازم را انجام داد تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

کراتین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کراتین بیشتر به عنوان یک منبع غنی انرژی در سلول‌ها استفاده می‌شود. خوشبختانه بدن انسان به صورت طبیعی قادر به تولید کراتین است. این پروتئین بیشتر در اندام‌هایی همچون کلیه، پانکراس و کبد ایجاد می‌شود. البته برای دریافت این ماده می‌توان از روش تغذیه درست و اصولی نیز کمک گرفت. به طور مثال در گوشت قرمز و ماهی مقدار زیادی کراتین وجود دارد. این پروتئین در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود که در نتیجه حجم عضلات را به طور ویژه افزایش خواهد داد.

همین ویژگی سبب شده است که بسیاری از ورزشکاران برای افزایش عضله‌های خود از مکمل کراتین استفاده کنند. این محصولات معمولا به شکل‌های مختلفی ارائه می‌شود که مایع، پودر و قرص از مهم‌ترین اشکال آن محسوب می‌شود. بدون شک کراتین از پرفروش‌ترین مکمل‌های بدنسازی است که عرضه آن نیز به شکل گسترده‌ای انجام می‌شود. البته اگر مصرف کراتین از اندازه استاندارد بیشتر شود، عوارض خاصی به دنبال خواهد داشت که باید خود را برای آن آماده کنید.

عوارض مصرف بالای کراتین

هر غذا یا مکمل مفیدی که بیش از اندازه مصرف شود، مسلما آسیب‌های زیادی در پی خواهد داشت. به همین علت کراتین نیز در حالت مصرف زیاد مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد. در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

احتباس آب در بدن

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بالای کراتین منجر به احتساب آب در بدن می‌شود. به همین علت در چنین شرایطی می‌توان مصرف این پروتئین را تا حد ممکن کاهش داد. احتباس آب در بدن بیشتر خود را با علائمی همچون درد، تورم و تغییر رنگ پوست نشان می‌دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که میزان مایعات بدن از حالت استاندارد خارج می‌شود. البته تاثیر کراتین بر روی احتباس آب در بدن به صورت قطعی مشخص نشده است. با این حال حتما برای خوردن کراتین برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید تا از این جهت با مشکل خاصی روبرو نشوید.

بروز آسیب در کلیه‌ها

کلیه‌ها نقش بسیار مهمی در دفع مواد اضافی بدن دارند. به همین علت بروز هر گونه آسیب در آن‌ها می‌تواند مسائل زیادی را به دنبال داشته باشد. زمانی که کراتین به مقدار بالا مصرف می‌شود، فشار زیادی به کلیه وارد می‌شود تا دفع کراتین اضافی را انجام دهد. همین فشار زیاد می‌تواند در نهایت منجر به صدمه کلیه شود.

به همین علت حتما حد تعادل را در خوردن کراتین در نظر بگیرید تا از این جهت برای شما مشکلی به وجود نیاید. بر همین اساس به شما توصیه می‌کیم که بر اساس یک برنامه ورزشی مناسب کراتین بخورید تا به کلیه‌ها فشار زیادی وارد نشود. برخی از پژوهشگران معتقدند که کراتین خطر خاصی برای کلیه‌ها ایجاد نمی‌کند. با این حال بهتر است که جوانب احتیاط را رعایت کنید.

ایمنی کراتین برای بزرگسالان

کراتین یک پروتئین بسیار مهم است که میزان ایمنی آن برای بزرگسالان زیاد است. در واقع مکمل کراتین برای بزرگسالان عوارض خاصی به دنبال ندارد. تا به امروز بیشترین میزان تحقیقات آزمایشگاهی در بین مکمل‌ها برای کراتین صورت گرفته است. تمامی این تحقیقات ثابت می‌کند که بدن با کراتین سازگاری کامل دارد. به همین علت این پروتئین به عنوان یک عامل مثبت در افزایش ماهیچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همه این موارد در حالتی است که مصرف کراتین در دوز مناسب صورت بگیرد.

متاسفانه بعضی از افراد با افراط در مصرف سعی می‌کنند سریع‌تر به اندام دلخواه خود برسند. به طور قطع زمانی شما به شرایط خوب بدنی دست پیدا می‌کنید که همراه با مصرف متوسط کراتین، برنامه ورزشی فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشید. انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی نیز در صحبت‌های خود تاکید ویژه‌ای بر تاثیرات مثبت کراتین برای بزرگسالان داشته است. شما می‌توانید جهت خرید مکمل کراتین از داروخانه اینجا کلیک کنید و از برترین محصولات برخوردار شوید.

مصرف کراتین برای نوجوانان چطور است؟

از آنجایی که نوجوانان در سنین رشد هستند، بدن آن‌ها به طور طبیعی مقدار زیادی کراتین تولید می‌کند. معمولا در سن نوجوانی حجم عضله‌ها در پسران رشد می‌کند که برای این کار به مقدار زیادی کراتین نیاز است. بیشتر متخصصان تغذیه معتقدند که نوجوانان بهتر است کراتین مورد نیاز خود را از طریق تغذیه طبیعی دریافت کنند. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند در این شرایط بسیار مفید باشد. البته در صورتی که میزان کراتین دریافتی و ساخته شده در بدن کم باشد، باید از مکمل‌های کراتین نیز استفاده کرد. مصرف کراتین در نوجوانان باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد زیرا میزان مصرف در آن بسیار کمتر خواهد بود.

چه زمانی برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو یک مشکل فراگیر است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. البته این مسئله بیشتر در میان آقایان دیده می‌شود که به شکل طاسی بروز می‌کند. ریزش مو بر اثر کراتین نیز هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتر و تحقیقات تکمیلی دارد. به همین علت نمی‌توان موضوع ریزش مو را به صورت مستقیم به خوردن کراتین ربط داد. در هر صورت اگر ریزش مو به شرایط نگران‌کننده‌ای رسید،‌ باید برای درمان به موقع آن اقدامات لازم را انجام داد.

چنانچه مسائلی همچون ریزش موی شدید در هنگام شانه زدن اتفاق افتاد، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. همچنین در برخی از شرایط مشکلاتی مانند تکه‌تکه شدن موها گزارش می‌شود که در نوع خود بسیار خطرناک خواهد بود. بعد از اینکه پزشک علت اصلی مشکل شما را تشخیص داد، برای درمان آن دست به کار می‌شود.

خرید مکمل کراتین از داروخانه آنلاین روشا

کراتین یکی از بهترین مکمل‌ها برای ورزشکاران است که منجر به افزایش حجم عضلات می‌شود. به همین علت اگر دوز مصرف آن مناسب باشد، عملکرد ورزشگاه را بهبود می‌بخشد. برای اینکه عوارضی همچون ریزش مو به وجود نیاید، بهتر است که با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. از آنجایی که میزان درخواست‌ها برای خرید مکمل کراتین زیاد است، داروخانه‌های آنلاین معتبر این محصول را با قیمت و شرایط مناسب عرضه می‌کنند. در نتیجه شما می‌توانید برندهای مختلف عرضه‌کننده این مکمل را با هم مقایسه کرده و بهترین خرید را انجام دهید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

 لوله پلکسی

فیزیک یازدهم تجربی

پمپ بشکه کش

ظروف یکبارمصرف

امداد باتری ایرانخودرو

پراپ فرم

دمپایی عمده

خرید صندل عمده

استابلایزر سروو موتوری

فرکانس متر

چسباندن زيرنويس

یوتوفارکس

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک

خرید رپورتاژ ارزان

مکانیک سیار

خرید رپورتاژ آگهی