کد خبر : 202185
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 15:28

بازی‌های فکری و آموزشی؛ ضروری اما نه چندان مهیج برای پسر بچه ها

بازی‌های فکری و آموزشی؛ ضروری اما نه چندان مهیج برای پسر بچه ها

  ۱۱بازی های فکری و آموزشی مهیج  وجه تمایزپسربچه های امروز است   بازی فکری بازی‌های فکری تنها محدود به اسباب بازی‌های فکری کودکان نیستند. بازی‌های فکری برای همه سنین طراحی و ساخته می‌شوند. این بازی‌ها در نمونه‌های تک نفره، دو نفره و چند نفره تولید می‌شوند و به بازی‌های گروهی نیز معروف هستند. البته

 

۱۱بازی های فکری و آموزشی مهیج  وجه تمایزپسربچه های امروز است

 

بازی فکری

بازی‌های فکری تنها محدود به اسباب بازی‌های فکری کودکان نیستند. بازی‌های فکری برای همه سنین طراحی و ساخته می‌شوند. این بازی‌ها در نمونه‌های تک نفره، دو نفره و چند نفره تولید می‌شوند و به بازی‌های گروهی نیز معروف هستند. البته بازی‌های گروهی فقط بخشی از بازی‌های فکری می‌باشند.
بازی‌های فکری همان طور که از اسمشان پیداست یک بازی هستند و جنبه سرگرم کنندگی دارند، اما سرگرمی که همراه با چالش است و فکر و ذهن طرف‌های بازی را با خود درگیر می‌کند. بازی‌های فکری بسته به میزان پیچیدگی و روش‌های بازی و استراتژی‌هایی که می‌توان در آن‌ها پیاده کرد به سخت و آسان تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به عواملی خواهیم پرداخت که بازی‌ها را به سخت و آسان تقسیم می‌کنند.

  • شانس

برخی از بازی‌های گروهی تنها بر روی شانس طراحی و ساخته شده‌اند و درصدی از احتمال برنده یا بازنده شدن بازیگران را شانس تعیین می‌کند. البته دخیل بودن میزان شانس در همه بازی‌های فکری یکسان نیست. در برخی از بازی‌های گروهی می‌توان تنها با اتکا به شانس پیروز میدان بود و در برخی دیگر علاوه بر شانس، میزان تیزهوشی، مهارت و تجربه بازیکنان نیز تأثیر زیادی در تعیین برنده بازی دارد.

  • بازی های استراتژیک

برعکس مورد پیشین که شانس در تعیین برنده و بازنده نقش زیادی داشت، می‌توان گفت که در بازی‌های استراتژیک، نقش شانس بسیار کم می‌باشد، هرچند هیچ وقت میزان تأثیر شانس در بازی‌ها به صفر نمی‌رسد و در هیچ کدام از بازی‌های گروهی نیست که تنها دلیل برنده یا بازنده شدن یک نفر یا یک گروه، میزان سخت کوشی، تجربه و مهارت بازیکنان حاضر در آن بازی باشد. هر چند که تمامی این عوامل تأثیر زیادی بر روی نتیجه بازی دارند.
در تمامی بازی‌های گروهی همیشه درصدی از شانس و درصدی از سخت کوشی دخیل می‌باشد و هر چقدر درصد شانس در یک بازی بالاتر باشد، آن بازی را به اسم یک بازی شانسی می‌شناسند و احتمالاً بعد از اتمام بازی شاهد برزبان راندن برخی جملات از زبان برخی از بازیکنانن خواهیم بودکه می‌گویند ما تیمی بد شانس یا رقیب تیم خوش شانسی بود.

۲بازی های استراتژیک مناسب برای کودکان و حتی بزرگسالان بوده و چالش زیادی دارد


همچنین هر چقدر تأثیر شانس در بازی‌های فکری و گروهی کمتر باشد آن بازی‌ها بیشتر، به بازی‌های استراتژیک معروف می‌شوند. اگر بخوایم برای این دو مدل بازی‌های فکری مثالی بزنیم، می‌توان بازی شطرنج را یک بازی کاملاً استراتژیک و بازی منچ و مارپله را یک بازی تقریباً شانسی قلمداد کرد. 

اسباب بازی های آموزشی

برخلاف بازی‌های فکری که میزان و سرگرمی در آن‌ها بالا می‌باشد، بازی‌های آموزشی میزان سرگرمی کمتر و میزان چالش و یادگیری بیشتری دارند.
بازی‌های آموزشی برای آموختن و تقویت ذهن، چشم‌ها، انگشت‌ها و هماهنگی بین سیستم عصبی طراحی و ساخته می‌شوند. بازی‌های آموزشی همان طور که از اسم‌شان پیداست، سعی دارند که به وسیله بازی، مطلبی را آموزش دهند. و هدف اصلی آن‌ها کم کردن میزان خسته کنندگی بازی‌های آموزشی می‌باشد.
بازی‌های آموزشی برای تمامی سنین ساخته می‌شوند و فقط برای بچه‌ها نیستند. در ببین بازی‌های آموزشی می‌توان به نمونه‌های خیلی ساده مثل جای‌گذاری اشکال هندسی اشاره کرد که مناسب برای خردسالان می‌باشند، تا بازی‌های که برای آموزش اعداد، حروف و مهارت‌های مختلف طراحی می‌شوند و بسته به گروه سنی مد نظر، شخصی‌سازی می‌شوند.
البته که اکثر پسر بچه ها اسباب بازی های چون ماشین و موتور اسباب بازی را بر دیگر بازی های فکری ترجیح می دهند. اما والدین کودک باید توجه داشته باشند که از بازی های فکری و آموزشی نباید غافل شد. امروزه هزاران فروشگاه اینترنتی ماشین و موتور اسباب بازی راه‌ اندازی شده‌ اند.

مردم بازی‌های فکری و آموزشی را فقط برای کودکان می‌دانند و اعتقاد دارند که بزرگسالان نیازی به این بازی‌ها نداشته و تهیه این محصولات نمی‌توانند به آن‌ها کمکی بکنند.

۳ماشین و موتور های اسباب بازی جزو مهیج ترین اسباب بازی های پسرانه هستند


درست است که قسمت زیادی از بازی‌های فکری برای کودکان طراحی شده‌اند ولی نمی‌توان این مطلب را تصدیق کرد که بازی‌های فکری و آموزشی برای سن‌های بالاتر مناسب نبوده ونمی توانند بزرگسالان را به چالش کشیده و چیزی به آن‌ها آموزش دهند.

  • بازی های فکری تک نفره

نمونه دیگری از بازی‌های فکری بازی‌های فکری و آموزشی تک نفره می‌باشند که در ادامه می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. بازی‌های تک نفره را همه می‌شناسیم و منظور از تک نفره را می‌دانیم. مهمترین وجه تمایز بازی‌های تک نفره با بازی‌های گروهی تعداد بازیکنان آن است. در بازی‌های تک نفره نیازی به رقیب یا نفر یا تیم مقابل ندارید و می‌تواند خود به تنهایی آن را انجام داده و علاوه بر سرگرم شدن، خود را نیز به چالش بکشیم.
از نکات مثبت بازی‌های تک نفره این است که می‌توان در هر زمان و مکانی که شخص اراده کند انجام شود. و از نکات منفی آن‌ها خسته‌کننده بودن بعد از چند بار بازی کردن می‌باشد. در ادامه به معرفی دسته از بازی‌های تک نفره اشاره خواهیم کرد.

لگو

لگو همان ساختنی‌ها و سر هم کردنی‌هایی است که در نمونه‌های مختلف و از مواد مختلفی ساخته می‌شود. تقریباً تمام بازی‌هایی که نیاز به سر هم کردن دارند را به اسم لگو می‌شناسند. خواه این سر هم کردنی‌ها، خانه‌سازی خردسالان باشد، یا سر هم کردنی‌های سه بعدی پلاستیکی و فلزی که در نوع و سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند و در بازار حضور دارند.
لگو‌ها می‌توانند دارای قطعاتی بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ باشند، همچنین لگو‌های می‌توانند در نمونه‌های راحت با تعداد قطعات کم ساخته شوند یا پیچیده و با تعداد و نمونه‌های مختلف قطعات پلاستیکی یا چوبی یا فلزی طراحی و تولید شوند.
لگو‌ها می‌توانند، به شکلی طراحی شوند که بتوان با آن چندین مدل ماکت ساخت و برخی دیگر از لگو تنها برای ساختن یک ماکت منحصر به فرد طراحی و تولید شده‌اند. البته خلاقیت افراد همراه با ترکیب کردن این لگو‌ها با هم، سبب می‌شود بتوان بی‌نهایت شکل و طرح مختلف ساخت. به جرات می توان گفت پسر بچه هایی که می توانند قطعات دو یا چند مدل لگو را با هم ترکیب کرده و شکل های خلاقانه بسازند این توانایی را خواهند داشت که به راحتی مهیج ترین اسباب بازی های پسرانه را هم بسازند.

۴لگو ها دنیای بسیار بزرگ و جذابی دارند و از مهیج ترین اسباب بازی های فکری می باشند

با توجه به مشغله‌های فراوان افراد و نداشتن زمان کافی برای گشت و گذار در خیابان‌ها، امکان خرید اینترنتی لگو جدید، پازل و اسباب بازی ساختنی در فروشگاه‌های آنلاین برای خریداران طراحی شده است. استفاده از این اسباب بازی‌ها باعث افزایش مهارت‌های ذهنی و اجتماعی در افراد می‌شود.

پازل

احتمالاً خیلی‌ها تا اسم بازی‌های فکری را می‌شنوند، پازل را در ذهن خود مجسم می‌کنند. اما همان طور که در بالا توضیح دادیم بازی‌های فکری و آموزشی شامل نمونه‌های بسیار زیادی می‌شود و پازل فقط جزئی از بازی‌های فکری می‌باشد.
پازل‌ها نیز مانند لگو‌ها و دیگر بازی‌های فکری در سایز، تعداد قطعات و میزان مختلفی پیچیدگی طراحی و تولید می‌شوند. پازل‌ها می‌توانند دو تکه باشند یا بیش از ده هزار تکه داشته باشند. همچنین پازل‌ها می‌توانند دارای قطعات و تکه‌های درشت و یا تکه‌های بسیار ریز باشند، و نهایتاً اینکه پازل‌های می‌توانند از جنس‌های مختلفی ساخته شوند. برخی از پازل‌ها از مقوا ساخته می‌شوند که معمول‌ترین پازل‌ها می‌باشند، برخی دیگر از فوم ساخته می‌شوند و برخی نیز از چوب و یا فلز ساخته می‌شوند.
ناگفته پیداست که پازل‌هایی که دارای قطعات بزرگتر و با تعداد کمتری هستند، میزان پیچیدگی کمتری داشته و مناسب برای سنین پایین‌تر و افراد آماتور می‌باشند. همچنین پازل‌های که دارای قطعات کوچکتر اما با تعداد بیشتر هستند مناسب برای سنین بالاتر و افراد حرفه‌ای‌تر می‌باشند.

۵پازل ها از نمونه های دو تکه تا چند هزار تکه وجود دارند


پازل‌های تخت تنها عضو کوچکی از خانواده بزرگ پازل‌ها هستند و امروز می‌توان نمونه‌های بسیار زیاد و عجیب و غریب و جالبی از پازل را برای سلیقه‌های مختلف در بازار دید. همچنین پازل‌ها می‌توانند دو بعدی و یا سه بعدی باشند و میزان پیچیدگی و دوام مختلفی داشته باشند. حتی برخی از پازل‌ها ساخته می‌شوند که به عنوان یک اثر هنری در خانه یا محل کار برای سال‌ها باقی بمانند.

جمع بندی

انتخاب و خرید اسباب بازی های فکری و آموزشی نیاز به وقت، توجه و بررسی بیشتری دارد. هیچ گاه نمی توان همراه با کودک خود به یک فروشگاه حضوری أسباب بازی رفت و اسباب بازی فکری و آموزشی مناسب برای کودک خود را پیدا کرد. فروشگاه اسباب بازی koodakplus تمامی اسباب بازی های فکری و آموزشی و همین طور انواع لگو، پازل و اسباب بازی های دخترانه و پسرانه خود را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری به فروش می‌رساند. شما والدین گرامی می‌توانید با سر زدن به سایت ما از تنوع بی‌نظیر و قیمت‌های رقابتی ما دیدن کنید و همچنین از طریق واتساپ یا تماس تلفنی از مشاوره رایگان همکاران متخصص ما بهره‌مند شوید.
راه‌های ارتباطی:

اینستاگرام: koodakplus
ایمیل: info@koodakplus.com
شماره تماس: ۰۹۱۷۷۲۴۲۲۵۴
تاریخ: ۳۰/۰۶/۱۴۰۱



ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

 لوله پلکسی

فیزیک یازدهم تجربی

پمپ بشکه کش

ظروف یکبارمصرف

امداد باتری ایرانخودرو

پراپ فرم

دمپایی عمده

خرید صندل عمده

استابلایزر سروو موتوری

فرکانس متر

چسباندن زيرنويس

یوتوفارکس

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک

خرید رپورتاژ ارزان

مکانیک سیار

خرید رپورتاژ آگهی